Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter
Januar 2007
Museerne vandt
Museer, teatre og arkiver er de suveræne finanslovsvindere under VK-regeringen.
Søndag Aftens opgørelse, over de enkelte kulturområders økonomiske ændringer fra VK-regeringen tiltrådte i 2001 til Finansloven for 2006, viser store forskelle mellem de forskellige områder. Blandt de økonomisk tunge områder er det klart museer, teatre og arkiver, som har nydt bedst af den førte politik. Dette er i fin overensstemmelse med regeringens programerklæringer, hvori kulturarven skulle opprioriteres. Med en merbevilling til museerne på 111 mio. kr. er dette område klart topscorer. Dette var også forventeligt med især udspillet om fri adgang til statslige museer og øget indsats for formidling.
Teaterområdet er samlet set steget med 40 mio. kr. Dette er først og fremmest en konsekvens af den nye opera, som i drift koster Staten en merudgift på omkring 90 mio. kr. Så selv om teatrene samlet har opnået fremgang, har størstedelen af teaterlivet rent faktisk oplevet tilbagegang.
Udgifterne til arkiver stiger dels på grund af midlertidige løsninger i venten på nyt Rigsarkiv, dels på grund af udgifter til indsamling af den digitale kulturarv.
For de større områder, har udviklingen været denne:
2001
2001+pris
2006
Netto
forskel
Musik
308,6
344,7
336,5
-8,2
Teater
669,1
747,3
787,1
39,8
Litteratur
180,8
202,0
198,4
-3,6
Museer
535,0
597,6
708,1
110,5
Biblioteker
628,1
701,6
685,4
-16,2
Film
370,6
413,9
378,4
-35,5
Arkiv
144,0
160,8
180,1
19,3
Alle ovenstående beløb i hele mio. kr.
2001+pris er 2001-udgifterne med pris- og lønkorrektion efter Finansministeriets Økonomistyrelses generelle driftindeks.
Nettoforskel er stigning eller fald ud fra 2006-priser.
For de mindre områder er udviklingen denne:
2001
2001+pris
2006
Netto
Billedkunst
74,2
82,9
79,3
-3,6
Idræt
47,5
53,1
42,6
-10,5
Arkitektur
10,7
11,9
16,5
4,6
Kunsthåndværk
17,4
19,4
23,6
4,2
Man skal være opmærksom på, at selv små ændringer i bevillinger kan føre til relativt store procentmæssige ændringer. Stigningen for arkitektur skyldes i realiteten udelukkende puljen til Arkitekturpolitiske initiativer. Ud af samtlige områder er idrætten relativt faldet med mest, 19,7%. Det kan umiddelbart forekomme overraskende, men skyldes bortfald af en række tipspuljer efter 2001.
Det er værd at bemærke, at udgifterne til musik er faldet med 8,2 mio. kr. gennem VK-regeringens første 5 år. Dette er et væsentligt andet beløb end DJBFA's påstand om besparelser på 141 mio. kr. DJBFA's påstand er, at der er sparet 43% på musikken, Søndag Aftens konstatering er, at der er sparet 2,4%.
Det med småt
Søndag Aftens analyse bygger på sammenligninger mellem 2001 og 2006. For begge års vedkommende indgår alle tilskud, puljer osv., hvortil er angivet pengebeløb til de konkrete kulturområder i Finansloven, Tillægslove til Finansloven og tipsbevillingen til almen kultur (eksklusiv heste- og brevduesporten). Desuden indgår det øgede bloktilskud til kommunerne som et resultat af Biblioteksloven fra 2000. Beløbene er renset for udgifter og indtægter til anlæg.
Dette medfører at en lang række puljer, hvori midlerne typisk går til flere områder ikke indgår. Som eksempel fra 2001 kan nævnes den daværende Udviklingsfond, som eksempel fra 2006 kan nævnes Kunstrådets Talentudviklingspulje.